Blog

Bedrijf (ver)kopen? Hoe kies je een goede adviseur

We staan op de rand van een nieuw jaar. Hopelijk een jaar van vaccins, de terugkeer naar het oude normaal en nieuwe zakelijke kansen. Maar zeker een jaar waarin veel ondernemers nadenken over het verkopen of overnemen van een bedrijf. Dat vraagt om goede begeleiding, door een betrokken partner. Maar hoe vind je die? Waar moet je op letten?

Bedrijfsovername

Gebruik gezond verstand (en volg je gevoel)

Voor veel ondernemers is hun bedrijf hun kind, waarvoor alleen de beste zorg goed genoeg is. Zeker als het gaat om niet alledaagse zaken. Daarom werk je met een vaste accountant of jurist die je al jaren kent en volledig vertrouwt. Logisch. Bij een (ver)koopproces wil je een specialist die vele deals per jaar begeleidt, maar hoe kies je die? Die keuze kan lastig zijn, maar je hebt daarvoor twee belangrijke wapens: gezond verstand en intuïtie.

Let op de kleine dingen bij een nieuwe adviseur. Komt hij op tijd? Krijg je de volledige aandacht? Is hij kritisch en stelt-ie soms vervelende, lastige vragen? Heeft hij een genuanceerd verhaal? Een betrouwbare adviseur vertelt een realistisch verhaal, en wijst op alle haken, ogen en valkuilen die er in het verschiet liggen. Ga er vanuit dat wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, het meestal ook niet waar is. Volg daarom altijd je gezonde verstand en je intuïtie.

Denk verder dan de (ver)koopsom

Wat is de juiste deal? De hoogste prijs, de prettigste overgang voor het personeel, of een zorgeloos traject? En hoe vind je precies die (ver)kopende partij die dat biedt? Een goede overnamespecialist kijkt verder dan de cijfers en vindt de partij die past bij jouw wensen. Niet door een flinterdun rapport en gaan voor de hoogste bieder, maar door grondig onderzoek. Hoe ziet het verdienmodel van het bedrijf eruit? Waarom is het succesvol? Hoe ziet een realistische begroting eruit? En in welk minidetail kan een risico schuilen? Zaken waarmee je het maximale uit een deal haalt en de kans op een succesvolle (ver)koop vergroot.

Vind iemand die dezelfde taal spreekt

Je kunt een overnameadviseur niet blijer maken dan met vakjargon. Het liefst praten ze de hele dag over ‘multiples’, ‘cash and debt free’ en een ‘locked box’. Relevante begrippen, die je op termijn zult snappen, maar het is belangrijker dat je begrijpt hoe dit de deal beïnvloedt. Mogelijk is een heel logische deal fiscaal erg onaantrekkelijk of heeft een aantrekkelijk bod nare consequenties voor enkele medewerkers. Een adviseur die weet hoe ondernemen werkt en jouw taal spreekt is beter in staat je te betrekken in het (ver)koopproces én je strategisch te adviseren.

Beoordeel op bewezen marktkennis

Als je een bedrijf verkoopt wil je een koper die de potentie van de zaak ten volle ziet en bereid is daarvoor te betalen. Als koper zoek je een bedrijf waarmee je de strategische doelen het best realiseert. Dat vraagt om een verbindende adviseur met analytisch vermogen en enorme marktkennis. Iemand die soms onverwachte partijen bij elkaar brengt, omdat ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Iemand die buiten de gebaande paden gaat en daarmee al eerder succesvolle deals sloot.

Heb gezonde twijfels bij ‘no cure, no pay’

Aan- en verkoop van bedrijven is vakwerk. Het is een intensief traject van zeker enkele maanden. Die tijdsinvestering kost geld, maar verdien je doorgaans eenvoudig terug door de grote bedragen. Een adviseur die op ‘no cure, no pay-basis’ werkt kan aantrekkelijk lijken, maar als je serieus een transactie wilt doen kan dit uiteindelijk duurder uitpakken. Een adviseur wil namelijk ook een vergoeding voor het risico. Bij een bedrijfsovername moet je echter keuzes kunnen maken zonder rekening te houden met de belangen van de adviseur. Dat vertroebelt de verhoudingen. Je wilt de beste deal, in alle facetten. Dan leidt ‘no cure, no pay’ zelden tot tevredenheid.

Het belangrijkste is de persoonlijke klik

Met deze tips hopen we je te helpen bij het maken van een goede adviseurskeuze. Toch is goed advies mensenwerk, waarbij elke uitdaging uniek is en elke oplossing maatwerk. Wil je een eerste stap zetten naar (ver)koop van een bedrijf? Begin eens met een kop koffie.